Thristans tal.

Barn är ju underbara, på alla sätt och vis. Men visst är det ändå något extra speciellt när de lär sig nya ord? När de kan göra sig förstådda och kommunicera på ett helt nytt sätt. För Thexas del så bubblar orden och meningarna ur honom, han är riktigt duktig och jag imponeras av honom varje dag.


Thristan har alltid haft det lite svårare att göra sig förstådd. Han började prata tidigt och lärde sig mycket nya ord, men runt 2,5 års ålder tog det stopp. Han kan orden, men han kan inte uttala dom. En del ord säger tom Thexas bättre än Thristan. Många har påpekat det för honom, och nu när han är 4 år så är han så pass stor att han är medveten om att han säger fel och att inte alla förstår honom. På dagis så skrattar en del barn åt honom för att han säger fel. Det gör så ont i mig att se honom ledsen för att inte alls förstår. Att folk inte förstår vad han svarar när de frågar vad han heter. Vi rättar honom bäst vi kan, men samtidigt vet jag inte hur ”hård” man får vara.


På 4-årskontrollen på BVC så tyckte sköterskan att Thristan skulle få gå till en logoped (talpedagog) så vi kunde få lite tips på hur vi kan hjälpa honom på bästa sätt. Det tog tre månader att få en tid, men på torsdag i nästa vecka ska vi gå dit. Det är både lite skrämmande och spännande och helt okänd mark för oss. Tydligen kan det vara ”ärftligt” med tal –och skrivsvårigheter enligt de papper vi fått hem. Så nu ska hela släkten granskas. Jag förstår inte varför egentligen. Men då bla. Två av mina systrar haft/har problem så kanske det finns ett samband? Egentligen är jag inte orolig, talet kommer väl förr eller senare. Det gör bara så ont i mig att se honom ledsen, och som mamma vill jag göra allt för att han ska må bra.


Häromdagen hände iofs något roligt, med tanke på tal. Thristan tycker, som säkert alla 4-åringar gör, att det är kul att säga bajs, kiss, snopp osv. Han är medveten om att pojkar har en snopp och att tjejer har en ”rumpa” som vi bara har kallat det för. Häromdagen när vi kom hem från dagis så hjälpte jag honom av med overallen och nöp honom i rumpan. ”Passa dig, så jag inte nyper dig i snippan mamma!” säger han då. Jag höll på att dö av chock och skratt. Då berättade han att de på dagis kallar tjejers kön för just snippa och han var så stolt över att han hade lärt sig det. Så nu lär han väl lägga till det till sitt bajs-kiss-snopp-ordförråd.

Kommentarer
Postat av: Anna - Mamma till Lowa & Wilton

Det kommer säkert gå kanonbra hos logopeden. För vissa tar det ju lite längre tid än andra. Förstår att det kan vara jobbigt för er men jag tror inte ni behöver oroa er så mycket, det kommer :)



Ja Wiltons mage blev helt klart mycket bättre efter vi avslutade penicillinkuren. Han fick så fruktansvärt ont i magen, det tog verkligen emot att ge honom den men det var ju ett måste för att han skulle bli av med öroninflammationen. Nu hoppas jag verkligen vår lilla prins får vara frisk. Kör 25 droppar minifom och det funkar bra. Ingen kolik men magknip om ja inte får upp rapar ordentligt, då blir han gnällig/ledsen, men som sagt ingen kolik i flera timmar i sträck som tur är :)



Nya bordet från Jysk var ju kanonfint. Så dom hade slutat sälja det bordet du la upp här om dagen? Vad var det som skillde på det ni köpte? Dom ser ju typ likadana ut :) Superfina! Perfekt med korgar under.



Kram

2012-01-27 @ 18:03:51
URL: http://annasvardagsliv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0