En helt vanlig dag.

Med två små barn hemma gäller det att ha rutiner och en fungerande vardag. Jag tycker våran funkar fint, och en vanlig dag kan se ut ungefär så här:

6.45 - Thristan och Thexas vaknar lagom när Emil går till jobbet. För ett tag sedan vaknade båda klockan 6, och de senaste dagarna har Thexas sovit till strax innan 8. Så det kan se lite olika ut. Men för det mesta vaknar de strax innan klockan 7.

7.00 - Frukost. Thexas dricker välling och Thristan äter yoghurt. Arlas vaniljyoghurt MÅSTE det vara. Sen ser vi på Bolibompa, tar på kläder, bäddar sängar, borstar tänder, kissar osv.

8.00 - Dags att gå till dagis. Thexas älskar att gå ut och springer till hallen för att försöka få på sig skorna. Thristan har blivit så duktig och får på sig nästan alla kläder själv. Thexas åker vagn, de senaste två veckorna har Thristan velat springa till dagis istället för att åka vagn. Så då har vi bara haft enkelvagnen. Mysigt att gå hand i hand med Thristan. Vi har ungefär tio minuters gångväg till dagis. Alldeles lagom.

8.20 - Thristan lämnas på dagis. Vi brukar bli kvar en liten stund då Thexas tycker det är väldigt roligt att springa omkring där inne.

8.45 - Thexas och jag är hemma igen. Jag tar en dusch medans Thexas kastar alla badleksaker på mig eller så badar han tillsammans med mig.

9.00 - Frukostmellis. Thexas äter gröt och jag äter frukost. Jag äter nästan aldrig frukost med barnen på morgonen utan gör det nu istället.

9.30 - Jag lägger Thexas i hans säng och han somnar oftast direkt. Jag ägnar tiden när han sover till att städa, plocka, tvätta, göra mig iordning osv.

11.00 - Dags att väcka Thexas och gå till dagis för att hämta hem Thristan.

11.20 - Thristan ska vara hämtad från dagis.Det tar oftast lite längre tid att gå hem, det är mycket som ska tittas på och inspekteras. Thexas får gå själv en bit vilket han älskar! Det blir många stenar och pinnar plockade. Men barnen vet att de inte får ta med det upp i lägenheten, så ofta ligger det en hög med bråte utanför porten hos oss. Thristan ska alltid gå balansgång utanför Statt innan vi går in.

11.45 - Jag fixar lunch och vi äter. Thristan får nästan alltid bestämma mat på väg hem från dagis. Han är så kräsen så det är lika bra att han får vara med och välja. Thexas däremot - äter allt!

12.30 - Lunchen är i magarna och jag har hunnit diska. Nu brukar vi antingen gå till Öppna förskolan, till någon lekpark, ner på stan, träffa vänner osv.

14.30 - Thexas tar sig en till nap i sängen. Han sover ogärna i vagnen. Thristan och jag brukar fika lite mellis och passa på att leka med sånt som inte Thexas kan vara med på. Play Doo-lera, pärla, bygga med lego, tågbana osv.

16.00 - Thexas vaknar och Emil kommer hem från jobbet strax därefter. Thexas är hungrig när han vaknar och brukar få lite gröt, eller så väntar han tills vi andra äter middag.

17.00. Middag. Iband äter barnen själva då och jag och Emil äter egen mat lite senare. Det ser olika ut beroende på vad det är för mat planerad.

17.30 - Mys. Antingen är vi bara hemma och myser allihopa, eller så träffar vi familj och vänner, handlar, går till lekparken eller liknande.

19.00 - Thristan får lite yoghurt och Thexas dricker välling. Sen är dags för säng. Thristan har samma rutin varje kväll som är viktig för honom; yoghurt, mysa i soffan, kissa, borsta tänderna, ta på pyjamas, dra ner rullgardin, hoppa upp i sängen, puffa kudden, läsa saga - ALLTID samma bok, Byggare Bob, puffa kudden igen, prata om morgondagen, säga godnatt till alla gosedjur, lägga favorit-elefanten på exakt rätt ställe på kudden, säga godnatt och jag älskar dig ända upp till stjärnorna och solen.

19.15 - Barnen är i säng och somnad oftast fort. Iaf Thristan, Thexas kan böka lite innan han somnar. Kanske är det för att han sover ganska mycket på dagarna?


Så ser våra dagar ut i stora drag iaf. På helgerna blir det såklart lite annat när Emil är hemma och det inte är nåt dagis.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0