När jag svarar på frågor igen.

Man har hört väldigt mycket snack om att inte thexas får träffa sin pappa? Hur ska du förklara för honom när han börjar förstå, att thristan får åka till sin pappa men att han inte får!?

Snacket som du har "hört" mycket om stämmer inte alls. Jag har aldrig hindrat barnens pappa från att träffa Thexas. Det är så mycket skitsnack kring detta. Barnens pappa flyttade när Thexas var fem veckor gammal bara. Och då valde han att flytta en timmes bilresa härifrån. Han har aldrig någonsin frågat om han kan ta med Thexas på en promenad i vagnen eller komma upp och träffa honom. När han har hämtat Thristan så har han sagt hej och någon gång petat på Thexas, mer än så är det inte. Och det är för jävla sorgligt!

Det enda han har frågat om är om han får ta med Thexas upp till sina föräldrar, farmor och farfar dvs. Jag har följt med dit upp några gånger med honom, men vill såklart inte av förklarliga skäl inte lämna bort honom ensam. Och det beror helt enkelt på att det är människor som han inte känner - förutom sin 3-åriga storebror. Hans pappa har ingen aning om hur han fungerar och ett sånt litet barn lämnar man inte hur som helst. Det är inget konstigt med det. Thexas har träffat sin farmor några gånger, hon har varit här och lekt med honom. Sin farfar har han har träffat två-tre gånger sedan dopet i juni.

Jag ser det inte som något konstigt eller elakt att jag inte låter Thexas åka iväg ensam. Det är i princip samma sak som att inskola ett barn på dagis. Det sker under en intensiv period för att barnet ska få lära känna av miljön och av människorna. Den här "inskolningen" för Thexas har inte ens börjat. Vad ska jag göra? Skriva en manual över hur han fungerar och hoppas på att han kommer hem hel? För så känns det.

Kontakten kommer självklart att byggas upp succesivt, lite i taget. Att Thristan åker dit under hela helgen är en självklarhet och har aldrig varit någon diskution om. Han trivs där och känner honom. Det kommer säkert dröja några år till innan Thexas åker dit med. Så att jag måste förklara för Thexas att han inte "får" åka till sin pappa behöver jag inte göra. Men som sagt, Thexas är inte ens ett år gammal och är inte alls redo för att fara iväg. Studier och forskning säger att barn under fyra år inte ska behöva åka mellan olika hem. Men, för Thristans del fungerar det bra och vi får se när Thexas är redo för det.

Det blev nog ett ganska luddigt svar det här. Men det är en knepig situation och det gör mig så ledsen när folk snackar skit bakom ryggen på en och tror på allt falskt som sägs. Kanske ses jag som den elaka mamman som inte låter pappan träffa sitt barn? DET om nåt är skitsnack. Det enda jag gör är att se till mina barns bästa. Och diskutionen om bilbarnstolar ska vi väl inte dra upp igen?

Hur länge till ska du vara mammaledig? Har du något jobb sen efter det? Varför döpte du dina barn just till Thristan och Texas? :)

Jag vet inte riktigt hur länge jag ska vara föräldraledig. Det är såklart en ekonomisk fråga, men jag har tagit ledigt från jobbet fram till sista april iaf. Jag har alltså ett jobb att gå tillbaka till. Dagisplats är sökt åt Thexas, men det är väldigt mycket barn på dagisen, så vi får se när han får en plats. Min önskan är att kunna vara hemma med barnen under sommaren och att inskola Thexas i augusti.

Namnet Thristan kom på tal väldigt tidigt i graviditeten, och jag hatade det! Jag avfärdade det i flera månader, men barnens pappa tjatade på. Till slut började jag gilla det, och när han väl föddes så var det bara en Thristan som tittade ut.

När Thexas låg på jäsning i magen så var det svårare. Jag ville ha ett namn som matchade Thristan och så tycker jag att det är snyggt när barnens namn börjar på samma bokstav. Men det var svårt att komma på något namn. Vi hade en lista hemma, men inget som kändes självklart. Två dagar innen Thexas föddes så kom jag på namnet Thexas. Och Thexas blev det sen. De första dagarna hade jag svårt att säga hans namn om honom, utan sa mest "bebisen". Haha.

Jag är väldigt nöjd med barnens namn. Jag gillar att de är lite udda och att inte så många andra heter det. Thristan säger sitt namn som "Tittan" och Thexas som "Tesse".

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du är verkligen duktig på att skriva.

När under Thexas graviditet gick det snett i förhållandet?

2011-02-09 @ 08:17:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0