När bilbarnstolar kommer på tal.

På TV4 Nyheterna har de precis tagit upp en sak som diskuteras ofta i vår familj och släkt runt omkring. Nämligen bilbarnstolar. Om hurvida barn ska åka framåtvänt eller bakåtvänt. Som de flesta förnuftiga föräldrar vet så ska barnet åka bakåtvänt fram tills dess att barnet är fyra år, minst. Allt för att barnens rygg och nack-kotor inte är fullt utveckade förrän dess. På Nyheterna nu visade de vad som sker vid en krock, skillnaden var stor!

Här hemma har vi som sagt haft detta på tal ett flertal gånger då han-som-inte-får-nämnas-vid-namn låter Thristan åka framåtvänt jämt. Att de låter lilla tjejen som endast är två år åka framåtvänt har inte jag med att göra, men det säger ganska mycket va? Till svar har jag fått; "det är säkert så länge man inte krockar" eller "det ser inte så bekvämt ut för Thristan att sitta med böjda ben i bilen."

Oh, jag blir lika förbannad varje gång detta kommer på tal. Det är ett barns säkerhet det handlar om. Sist Thristan skulle åka till han-som-inte-får-nämnas-vid-namn så lånade dom våran bilstol. Då stod jag med när han skulle sätta in den i bilen, han hade ingen aning om hur man satte en bilstol bakåtvänt ens. Jag tycker detta är sjukt! Ska jag som "den förnuftiga föräldern" tvingas hålla koll varje gång, att inte kunna lita på att barnet åker tryggt och säkert i bilen? Ska jag behöva klä på mig och Thexas varje gång och följa med ner när Thristan ska åka iväg för att se att han åker rättvänt? Tydligen, och det kommer jag att göra.

Kommentarer
Postat av: Linda G

Stå på dig..såg oxå på nyheterna. o visst.. de kanske inte ser såå bekvämt ut.. men va faaen,de handlar om våra barns säkerhet. skulle aldrig förlåta mig sj om de hände nåt!! Vi har en astuff recaro till Mille.. han sitter som en Kung..eller prins iaf ;o)

2010-12-28 @ 22:27:31
Postat av: Anonym

Ok vi förstår. Men nåt jag inte förstår är att du är så bitter och tjatar om han som inte får nämnas vid namn, endå nämner du honom hela tiden. Gå vidare du har ju ny "familj" va lycklig och försök och släpp allt gammalt. Dom flesta som vet vem du är tycker faktiskt att du är patetisk. Hårt att höra sanningen men kanske det bästa ibland. Nu kan du ju vända allt emot det här, det får du gärna göra. Jag tvivlar inte en sekund på att du är en bra mamma. För ditt liv är ju att vara en mamma. Man kan både vara en mamma och leva. Tycker du är en gnutta tragisk.

2010-12-28 @ 23:04:35
Postat av: Jess

Läser bloggen ganska ofta, känner inte Hanna men vet mycket väl vem hon är. Och dom enda jag kan tycka är patetiska är ni som kritiserar och klankar ner! Sluta läs om det inte bringar någon glädje hos er! Det är väl ni som borde kolla över erat liv istället. Jag trodde att en blogg var till för både glada och mindre glada inlägg. Skärpning anonyma kritiker! Pepp till Hanna!

2010-12-28 @ 23:26:40
Postat av: Anna

Håller med Jess, ni som inte tycker om det ni läser eller inte tycker om Hanna som person...sluta läs då för hunna. Jag känner inte Hanna mer än genom bloggen, men inte fan är hon patetisk???



ta hand om dig och din mysiga lilla familj.

2010-12-28 @ 23:31:16
Postat av: Therese "Titti"

Jag känner Hanna sedan barnsben och hon är då inte patetisk. Hon är bland de finaste människorna som finns, och hon har ett enormt stort och kärleksfullt hjärta. Men det är bara vissa som förtjänar att ta del av det.

Det som är tragiskt är att människor som kritiserar inte vågar stå för vem de är. kan man inte det så ska man inte öppna munnen.Punkt.

Hanna all min kärlek till dig min kära vän<3

2010-12-29 @ 01:10:55
Postat av: Frida

Jag vet vem Hanna är gott och väl och jag håller med titti så som jess och alla andra som inte kritiserar Hanna! Hanna gör allt för sina barn och alla i sin närhet också för den delen.. så det sista hon är, är väl att vara patetisk eller göra fel på nått vis.. STÅ PÅ DIG HANNA! Du är en fin människa och att vara med om det du verkar ha varit med om är inte lätt, så du är otroligt stark!

2010-12-29 @ 11:02:10
Postat av: Marie

Jag håller helt med dig Hanna! Min son fyller 4 i maj och han måste sitta bakåtvänt minst över nästa sommar, eftersom man ofta åker mycket bil på semestern. Vaddå "det ser obekvämt ut"? Hellre att de får knyckla ihop benen lite än att de bryter nacken vid en krock. Jag är också stenhård med att August sitter bakåtvänd. Och argumentet att det är säkert så länge man inte krockar håller ju inte heller, man kan ju inte veta när man krockar och det är ju då man behöver sitta säkert.

Jag skulle också bli förbannad på någon som inte brydde sig om barnens säkerhet, det är så nonchalant.

Jag har inte ett dugg med dig och ditt ex:s relation, men av det man läser i bloggen så verkar det ju som att du är en mamma som verkligen alltid tänker på dina barns bästa. Skit i alla elaka kommentarer, jag vet hur det är att bli kritiserad för att man har en åsikt.

2010-12-29 @ 12:41:46
URL: http://nissetroll.blogspot.com
Postat av: Johanna

Jag håller helt med dig Hanna! Jag blir så himla irriterad på föräldrar som vänder sina barn framåt på tok för tidigt. En del påstår att det är "tråkigt" för barnen att sitta bakåtvänt, men det spelar ju faktiskt ingen roll i det fallet. Säkerheten går ju före. Vi tänker absolut ha Lukas bakåtvänd så länge som möjligt!

2010-12-29 @ 13:16:24
URL: http://johannamokvist.bloggplatsen.se
Postat av: Linda

Stå på dig Hanna, den fega människa som så modigt påstår att du skulle vara patetisk är rakt av avundsjuk och förlöjligar sig själv. Klart hon inte vågar skriva vem hon är då ;) Du är en kanonbra mamma och människa! Det de som inte har barn inte förstår är att vi är i första hand mammor, i andra hand människor med egna liv.

kramar Linda

2010-12-30 @ 11:59:48
URL: http://ljusahemdesign.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0